Om rasism, Tintin och vem som har mest rätt.

Min facebook är hemsk just nu. Sen några veckor tillbaka är det en massa folk som skriver främlingsfientliga saker. Och olika delar av frågan flyter in i varandra, från rena uppmaningar att "utvisa alla" till grumliga frågor om bilder i barnböcker och namn på bakverk. Men saken är klar att ras och etnicitet är i ropet.

Jag vill säga något om den där debatten om Tintin som rasade genom medierna förra veckan. För den som har missat det: ett bibliotek i Stockholm ville flytta Tintinböckerna från barnavdelningen till vuxenavdelningen eftersom innehållet är rasistiskt, men efter massiva protester från allmänheten sattes böckerna tillbaka.

Många som engagerade sig för Tintin har väldigt svårt att se två saker samtidigt i den här frågan. Ja, många i det här landet har älskat Tintinserierna sedan de var små och därför finns ett nostalgiskt, emotionellt band till böckerna. Samtidigt är det väl få som tycker att den 85 år gamla Tintin i Kongo förmedlar nåt annat än en rasistisk och föråldrad bild av afrikaner. På facebook hamnade jag i en mikrodebatt efter att en av mina bekanta satte sig emot beslutet att flytta böckerna. Efter att biblioteket backat delade den bekanta med sig av en bild på facebook där Tintin springer omkring med ett gevär och säger "Nu jävlar ska vi ta tillbaka Sverige". När jag bad honom förklara sig sa han att han inte ville ha nåt att göra med något rasistiskt. Men han hade läst massor av Tintin-böcker när han var liten och haft Tintingrejer och affischer. Men han mår ändå bra.

Han mår ändå bra. Den här vita, svenska killen utan en droppe utomnordiskt blod i ådrorna mådde inte dåligt när han läste om hur en vit, europeisk pojke blev omkringburen som en kung av parodiskt tecknade afrikaner. Vad jag undrar är vem det är som ska ha tolkningsföreträde. Ska det vara svenska vita killen, eller kan vi tänka oss någon annan? Kan det vara ett barn med afrikanskt ursprung? Hur känns det för ett barn med brun hud att plocka åt sig de här böckerna ur barnhyllan och läsa dem?

Det är ju det vi måste tänka på, men det verkar oerhört svårt. Svenska dagbladet skrev så klokt om det här att Sverige tror att det är ett land befriat från rasistiska hierarkier. Folk tror att de kan använda gamla rasistiska stereotyper som black face och gamla omoderna ord helt frikopplade från deras rasistiska historia. Det finns en uppfattning i kultureliten att om intentionen med en bild inte är rasistisk, som i fallet med Stina Wirséns barnfilm Liten skär och alla små brokiga, så kommer ingen att uppfatta det som en rasistisk bild. Då är det den som blir illa berörd som har fel. Sverige har en blind fläck när det kommer till rasfrågor och det är därför folk i kränkt ilska vrålar om att bevara negerbollen och annat.

Alltså, om afrosvenskar inte vill se sina barn invigas i den rasistiska traditionen som till exempel Tintin förmedlar, är det inte de som ska få avgöra det då?

Kommentarer

Ragmop sa…
Nu var det inte fråga om Tintin i Kongo. Den fanns överhuvud taget inte på bibliotek 1013 eftersom personalen ansåg precis som du att den är rasistisk.

Det gällde alla de andra Tintin-album inklusive de som aktivt propagerade mot rasism och främlingsfientlighet som Tintin i Tibet.
Malin sa…
Ja, okej. Men jag hoppas du förstår min poäng. Den som måste få avgöra om bilder av minoriteter och etniska grupper är bra eller anus måste ju vara medlemmarna i gruppen som avbildas. Tolkningsföreträdet kan ju inte ges till en massa vita svenskar som aldrig haft anledning att känna sig träffade när de ser ett karikatyriskt målat black face eller en arab på en flygande matta eller en gammal nidbild av en judisk person eller så. Det är liksom förmätet.
Ja, det är så klart att det är Kongoleser som skall avgöra vad som är bra eller anus för dem. Det är det dock inte frågan om i det här fallet, och det är på tok för mcyket myter som flyter omkring som måste rättas till hela tiden. Lögner, och myter för att propagera någon politisk åsikt är faktiskt inte bra - och det är det som tagit bort fokus från Behram Miri:s ursprungssyfte, t.ex.

Men fakta är att Behram Miri rensade ut ett helt livsverk - på pgrund av ett album som inte ens finns på biblioteket och inte ens kunde rensas ut. Han litade alltså inte på att personalen (utbildade bibliotekarier) på TioTretton (som inte tagit in Tintin i Kongo till att börja med) skulle kunna göra sitt jobb.

Det finns heller inga flygande mattorme tc. i Tintin vad jag vet. Du har gjort serier i många år. Någonstans finns säkert en enstaka stripp som itne blev så lyckad. Kanske till och med någon du i dag skäms för. Hur kul vore det att på grund av denna få hela plåstra och allt annat du kan tänkas ha gjort bortplockad av någon som inte ens sett dina verk?

Åke Forsmark har gjort en faktarik sammanställning som jag inte hittar några faktafel i:
http://forsmark-stralandetider.blogspot.se/2012/10/den-svenska-kulturtyckarelitens.html

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Han valde att göra ett beställningsjobb som skildrade ett samhälle han aldrig varit till och ett folkslag han aldrig träffat, t o m tecknaren själv skäms. Syftet med jobbet var att framhävda att belgerna hade makten över kolonin i Kongo. Ett big no no för en seriös konstnär att avbilda något utan att göra research. Fast det är ju klart, det var ju inte hela sanningen som skulle fram, utan bara en bild av att svarta tjänar vita. Stereotypt framställda människor ur annan kultur än den västerländska finns med i en hel del litteratur, där västerländska framställs mer mångfaldigt. Så gäller väl även andra Tintinalbum så vitt jag vet. Det är klart man som minoritet i västvärlden tröttnar, när vi fortsätter bevara det så. Det är bra att litteraturen finns tillgänglig, men kanske inte som varje dag litt. till barn. Bättre att prata om dem i skolor etc.
Tintin i Kongo var ett ungdomsverk. Hergé var strax över tjugo när han gjorde det. Ser man på andra populärverk från samma tid så är väl inte research något som verkar ha förekommit öht.

Hergé blev sedermera oerhört noga med fakta.

Men det är ju lite lustigt i sammanhanget att anmärka på Hergés faktakoll för åttio år sedan just i det sammanhang där ett av landets främsta kulturprogram, kulturvetare, litteraturvetare och journalister notoriskt sprider felaktigheter omkring sig trots att alla fakta bara finns några musklick bort.
Malin sa…
Steamboat Willie: Vad är det för lögner och myter du pratar om? Alltså, först och främst tycker jag det är konstigt att folk har haft så monumentalt svårt att se de berörda människornas sida av saken i alla de här frågorna, Tintinskandalen (då man antog att det rörde sig om Tintin i Kongo), Stina Wirsénhistorien och mindre frågor om bakade bollar och så. Jag är medveten om att Hergé inte bara har gjort Tintin i Kongo utan fler berättelser som inte hade samma budskap. Ja, man måste kunna förstå att det där är dubbelt och att det finns både anus och bra i hans katalog.

Cilla: I principfrågan så tycker jag som du, att all slags litteratur ska inte finnas tillgänglig för barn hela tiden. En del har pratat om censur. Men är det inte att göra sig dummare än man är? Tycker man verkligen att alla typer av böcker med alla slags budskap och innehåll ska ligga framme i barnhyllan i så fall? Det görs ju alltid en bedömning. Håller med dig om att det är bättre att prata om föråldrad litteratur i skolan.

Åke: Ha ha. Ja. Det var ju roligt att själva den utskällda skapelsen inte fanns med i bibliotekets samling. Däremot tycker inte det går att försvara Hergé för just det albumet så det har jag svårt att förstå varför folk gör.
Exempel på rena lögner i debatten: "Tintin är rasist", "Hergé var Nazist", etc.

Exempel på myter "det var ju bara en flytt mellan två avdelningar", "Man tog bort Tintin i Kongo", "Nu är Tintin i Kongo tillbaks", "Allt det här handlar bara om rasistiska påhopp på Behram Miri", "Hergé gjorde serierna som beställningsverk åt belgiska staten/Nazisterna/för att glorifiera förtrycket/för att framhäva det belgiska styret i Kongo/för det Belgiska Kungahuset/Katolska kyrkan"...

Det finns fler, men de här är några av de vanligaste som dyker upp.


I Biblioteket TioTretton så har de skickliga barnbiliotekarierna redan gjort ett urval av böcker och serier enlgit deras uppdrag och yrke som bibliotekarier. Det gör att t.ex. Maus och Tintin i Kongo inte finns på deras hyllor och aldrig har funnits. Inte heller Strindberg är väl direkt något för TioTretton... Böcker med sexism, rasism, eller som kräver för stor historisk kontext finns inte på deras hyllor för att det inte är det bibliotekets uppdrag.

Behram Miri gick däremot in och censurerade Tintin rakt av och beordrade en utrensning av de av Hergés verk som var kvar ur biblioteket av politiska skäl.. och sedan gick han ut i tidningarna, skröt om det han gjort, och uttryckte att han ville att man rensade ut mer författare som inte passade och att även rensa ut från vuxenbiblioteken, och i TV beklagade han sig över att han itne hade något att säga till om på de andra biblioteken.

Någon "flytt" av böcker var det aldrig frågan om. En bokflytt mellan bibliotek kräver att någon på det mottagande biblioteket tar emot böcker - inte att de dumpas på bibliotekstrappen med ett avmätt "de här kan ni göra vad ni vill med."

Normal gallring av böcker på bibliotek förekommer hela tiden. Det var det inte frågan om här. Då är det frågan om censur. Det är inget som jag bara säger, heller. Även Behram Miri har erkänt ett det var dumt och kulturhuset tog tillbaks beslutet och förklarade att det var felaktigt taget och utfört.


Sedan finns det en annan debatt om alla idioter som hotar och hatar av rasistiska skäl. De är så klart ännu värre. Både Behram Mirir och alla institutioner på Kulturhuset har mottagit hot och trakasserier av rasistisk typ, och på flashback ligger som vanlgit mordhoten kvar.

För att Behram Miri gjorts till martyr av rassar gör dock inte hans första beslut rätt och riktigt, och hans censurförsök måste motas i grind. Sådant måste utmanas och ifrågasättas hela tiden - oavsett hudfärg, religion, kulturell eller politisk bakgrund!

För att Behram Miri gjorde bort sig gör dock inte att han förtjänar rasistiska påhopp och mordhot! Rasismen i alla dess former måste motas i grind. Sådant måste utmanas och ifrågasättas hela tiden - oavsett hudfärg, religion, kulturell eller politisk bakgrund!
Det är väl bra att någon gör NÅT i alla fall, så det kommer igång lite debatt. Här i laid back Sverige ska man om man vill flytta på en blomkruka skicka in en skriftlig ansökan, annars har man gud förbjude varit förhastad.
Cilla: När jag var kommunist på sjuttiotalet så propagerade jag för RAF och Pol Pot eftersom de åtminstone gjorde något. Historien har visat att jag inte bara hade fel utan faktiskt hade så mycket kunskap att jag redan då borde ha insett att de var skogstokiga.

Hur tråkigt och svenskt det än är så är det bättre att göra lite och någorlunda rätt än att göra snabbt, mycket och fel.
Nej nej jag står absolut inte för kommunistiska ideal, jag tycker det är bra att mycket är reglerat i lagar och förordningar, för allas säkerhet och särskilt för enskilda individers skull. Men jag tycker att det måste finnas liv, dynamik o handlingskraft också i ett samhälle och det handlade inte om att förstöra eller censurera verken, utan att flytta dem. Det kan ha varit ett förhastat beslut, men det gick att ändra tillbaka och i slutändan ledde det till en välbehövlig debatt. Hade det rört sig om något större och allvarlig förändring som ksk omfattas av lag och inte skulle kunna ställas till rätta snabbt och smärtfritt så hade jag varit av en annan åsikt. Men jag håller helt och fullt med om att lagar och ordning behövs och är viktigt att följa.
Min kommentar handlade inte om kommunism utan att det kanske inte alltid är viktigare "att göra något" än att det lilla man gör borde vara någorlunda rätt.

Och som sagt var så handlade det inte om en "flytt".
Malin sa…
Det här med att Behram Miri och biblioteket har fått ta emot en mängd rasistiska hot visar i alla fall att den här debatten verkligen, verkligen behövs.
Då menar jag en debatt om rasism och främlingsfientlighet i allmänhet OCH om skildringar av olika etniska grupper i konsten, både gammal och samtida konst. Inte för att hålla på skuldbelägga folk som läser eller skapar, utan för att vidga perspektiven och få in fler röster.

En dum grej: att folk tror att i och med att de väljer nån sida så följer det med nåt himla paket med tillbehör. Om man bestämmer sig för att man gillar Hergé så innebär det att man helt måste ställa sig bakom hans skildringar och hantverk, man måste försvara honom i ALLT, ha Tintin på en t-shirt, skriva arga bloggkommentarer, Hergé var snäll osv osv. Och om man däremot säger att det där är nog inte helt okej, då innebär det att man aldrig mer ska läsa en Tintin-bok, måste protestera, ringa radion, Hergé var dum osv osv.

Äh.

Debatten handlar om kärnfrågan cirka en kvart innan svenssons skriker om bokbål och rasisthoten rasar in i godtycklig inkorg.
Bara en liten sak jag skulle vilja inflika, intentionen var ju från början att tintinserien skulle finnas kvar på serieteket och vuxenavd, därför trodde jag det rörde sig om en flytt. Jag tycker det är lika felaktigt att tala om en utrensning om intentionen var att serien skulle finnas kvar på andra avdelningar.
Anonym sa…
[url=http://cialisonlinehere.com/#eyyxo]cheap cialis[/url] - buy cheap cialis , http://cialisonlinehere.com/#derrs cheap cialis online