Om miljöpolitik på landsbygden, alltså BILAR.

Jag har ju nämnt att miljöpartister ofta får frågor om bilar. Nästan vad vi än skriver om kommer frågor som till exempel: "Varför hatar ni landsbygden?" När man undrar vad som menas med det handlar det uteslutande om en sak: bilar.

Nu ska jag säga lite saker om detta. Först och främst ska jag släppa en liten bomb: de flesta bilresor som görs är onödiga, för det finns redan alternativ, som till exempel bussar och cykelväg. Det är en sak att ha ett långt pendlingsavstånd till jobbet där det saknas en busslinje och en annan att köra två kilometer till ICA för att handla, för att bilen är ens andra ben.

Sen är det så att väldigt många bor i städer där det finns väldigt utbyggd kollektivtrafik redan. Då menar jag inte Stockholm, utan städer som Luleå, alltså landsbygd. Här bor det 75 000 personer och vi har en kollektivtrafik som är extremt bra, med turer som går ungefär en gång i kvarten. Men här ökar biltrafiken ändå varje år. Det betyder alltså att en massa resor som skulle kunna ha gjorts med buss ändå görs med bil och att vi åker mer och mer bil för varje år som går. Det är dumt. Det handlar bara om vanor och kultur.

Men, med det sagt så finns det definitivt situationer där bilen är det enda alternativet. Jag har ofta drömt om att bli helt bilfri, men vi är inte där än. Speciellt inte eftersom vi har släkt på annat håll i Norrland och vår sommarstuga ligger på en plats där det inte går att klara sig utan bil, det finns absolut ingen buss, vi kan inte komma till en affär och så vidare. Och för människor som bor på såna platser är bilen ett måste. Det är glesbygden.

Det vet miljöpartiet om och därför har man ett par förslag som ska underlätta för den som måste ha bil. Att vara beroende av en bil är ju inte samma sak som att vara beroende av bensin och diesel. Det är bränslet och utsläppen som är problemet. Idag finns det massor av olika bränslen och bilar med små eller inga utsläpp. Det enklaste är etanolbilar. Etanol kan man tanka överallt på grund av pumplagen. Det är jättebra. Vi kör etanol idag och har halverat utsläppen från våra bilresor. Sen är det självklart att miljöpartiet vill att det ska bli dyrt för människor att köra på farliga bränslen. Det är själva poängen. Det är för att få folk att välja en annan slags bil, en billigare och alltså miljövänligare bil, nästa gång man byter bil.

Men hur som helst, eftersom det ändå kan bli kämpigt i glesbygden vill vi sänka skatten i de glesbygdskommuner som är fattigast. Det blir ungefär tusen kronor mer i månaden till en som bor i en glesbygdskommun. Det kommer ju inte märkas när man står och tankar, men det är ett sätt att väga upp den extra kostnaden för folk som inte har någon buss eller nån biogasstation eller inte ska byta bil. Vi vill också sänka arbetsgivaravgiften i glesbygden och utreda om folk som bor i glesbygden kan få en speciell bonus för att köpa miljöbil. Och såklart satsa massor på att bygga ut tågtrafik, kollektivtrafik och cykelvägar.

Framtiden kommer och utvecklingen måste framåt. Jag kan bli så irriterad när folk hittar på orsak efter orsak till varför en miljöbil inte funkar i just deras liv. En miljöbil kan vara hur billig eller dyr som helst, från en äldre etanolmodell till en språnkans ny Tesla. Den stora poängen med att minska utsläppen är ju att se till vad som är bäst för flest personer, för den stora massan. Och de som kommer efter oss. Ibland måste man tänka längre än till sig själv eller de närmaste åren. Ja, det kommer att vara lite knöligt nu under omställningen, men om vi tänker på målet så kan vi förhoppningsvis stå ut med det.

En sista sak: att säga att bensin- och dieselbilar är nödvändiga på landsbygden är att säga att det alltså är omöjligt att leva ekologiskt hållbart på landsbygden. Det stämmer inte, det är struntprat.

Kommentarer