Lastcykel i kallt klimat.


Dags att uppdatera om livet med lastcykel. Lastcykeln är numera mitt vardagsfordon som jag om inget annat inträffar kör till och från jobbet.

Jag har tänkt på två saker kring detta.

Det första är att lastcykeln som fordon är något nytt. Den känns som nåt slags mellanting mellan bil och cykel tycker jag. Den är bredare än en cykel och tar upp mer plats på cykelvägar. Storleken gör att den kräver något annat än ett vanligt cykelställ. På bilden står den i gratis varmgarage på Kulturens hus. Som du ser är cykelparkeringen anpassad för tvåhjuliga cyklar och jag har trängt in min cykel utanför, i förhoppningen om att ingen ska bli förargad. Cykelns bredd kräver också mer av plogningen på cykelstråken - om den plogade remsan är för smal så ryms inte min cykel. Det här för in mig på det andra jag tänkte skriva om, vintercykling.

Nu har vintern i Luleås nya klimat anlänt. En dag som idag, när vädret är stabilt och vägarna är plogade är det inget problem att cykla. Men om det är något Luleås vintrar har idag är det nollgenomgångar. Alltså, när temperaturen pendlar mellan plus- och minusgrader. Jag har upptäckt att det finns flera saker som kan frysa fast på den här cykeln. Och att de brukar göra det. Saker som har frusit: växlarna, låset, carveläget, ena bromsen. (Carveläget är när cykeln lutar likt en tvåhjulig cykel i kurvorna, när cykeln frös i detta fria läge var jag mycket ovan och krockade bland annat med ett stängsel.)

Det står klart att cykeln mår gott av att stå varmt. Jag uppfattar inte det här som en cykel som egentligen är gjord för att stå ute i vårt vinterväder. Vi kan förvänta oss att snö och is omväxlande kommer att smälta och frysa hela vintern lång här i trakten, och då kommer cykelns vajrar att frysa med den. Hittills har jag hanterat det så här:

  • Att alltid lämna cykeln med högsta växel i när den står utomhus. För om högsta växeln har frusit fast går det ändå att ta sig fram jättebra.
  • När låset fryser - tag en påse varmt vatten och låt den omsluta låset, vänta ett par minuter, då tinar låset.
  • Att låta cykeln tina upp i varmgarage vid tillfällen.
  • Hålla koll på väderleksrapporten. Välja bilen de dagar när snön faller kraftigt och låta snöröjningen få ordning på det hela.
Det finns fördelar med att cykla lastcykel om vintern också. Vi har inte behövt några vinterdäck till den eftersom den är så stabil i sig själv. Man riskerar inte att slira omkull, det är ju omöjligt med tre hjul. Och motorn gör att man tar sig fram även när det är tungtrampat. Om jag skulle välja några ord för att beskriva lastcykel som fordon skulle de vara underbar, oslagbar. Det är väldigt roligt att cykla med en lastcykel. Och den är fossilfri, det är ju ändå det bästa.

Kommentarer

Mycket intressant uppdatering. Ska nog kolla med min kommun om de kan underlätta för lastcyklar att parkera varmt... :)
Malin sa…
Bra idé! Lycka till.