Höstlovsresa till Stockholm.

Hej bloggen!
Nu är det höstlov och hela familjen har tagit ledigt. I fredags åkte vi tåg till Stockholm och stannade där till tisdag kväll, då vi tog nattåget tillbaka.

DET HÄR VAR ROLIGAST:
Vi hade gjort en bra planering inför dagarna i Stockholm och besökte leksaks- och seriemuséet i bergrummet, Junibacken, Naturhistoriska riksmuséet och umgicks med släkt och vänner.

Själva upplevelserna var verkligen superbra. Alla hade roligt i leksaksmuséet. Junibackens lekrum och sagotåg var ofattbart fint för alla mellan 2 och 39 år. På naturhistoriska muséet grät jag då jag fick känna att de enorma dinosaurierna har funnits på riktigt.

De finaste upplevelserna var att få träffas och umgås med min barndomsvän Sofie, mina kusiner och kusinbarnen och när Charlie fick umgås med sin brevvän från Stockholm som hon träffat av en slump i Luleå för några somrar sedan.

Vi gjorde också två utflykter som bara var för min respektive Nicklas skull; till secondhandbutiken Beyond Retro i Zinkensdamm samt Science Fiction-bokhandeln i Gamla stan. SÅ väldigt kul.

Nicklas är snygg.

DET HÄR VAR JOBBIGT:
Vi hade inte rutin på hur mycket tid och krångel som krävs för att ta sig runt inom Stockholm. Jag vet att jag hade större mentala bekymmer med det här än Nicklas. Schemat var aningen för tajt och vi blev sena till en del träffar. Det var så otroligt mycket människor som rörde sig i kollektivtrafiken och det var besvärligt att ta sig fram med barnvagn. Som exempel åkte vi spårvagn en bit för att komma till Junibacken och när vi skulle av enligt min kart-app kunde vi inte komma av, för att spårvagnen var så fullpackad med folk.

Jag hade missförstått klimatet och vi hade klätt oss lite för kallt.

På måndag blev ett av våra yngre barn sjukt.

Och så det här: det finns utrymme för så otroligt mycket förbättringar när det gäller att åka nattåg med barn som sover i samma slaf. Jag som låg bredvid ett mycket litet barn rymdes inte i sängen, fick kila fast min hand i sidan på trosorna för att armen inte skulle hänga utanför bädden. På vägen upp mot Luleå sov jag inte så mycket, men smittades av barnets förkylning och när morgonen kom var jag på synnerligen dåligt humör.

Klassiskt foto under körsbärsträden i Kungsträdgården.

LÄRDOMAR:
Den här resan gav många lärdomar om att tågsemestra med barn och jag vill gärna komma ihåg dessa, så jag ska försöka rada upp dem.

Boka inte en tågbiljett för ett barn som ska sova i samma bädd, det blir dyrt och du använder inte den bädden. Om möjligt, boka det sena nattåget som lämnar Luleå vid 21. Då kommer du fram till Stockholm vid 9 på morgonen, istället för klockan 6.30.

Testa kanske Airbnb eller nåt sånt nästa gång, för att kunna bo i en lägenhet där de vuxna kan vara vakna efter att barnen har somnat. Eller lägg pengar på ett hotell som är anpassat för barn och ligger ovan jord, samt som har en fin frukostbuffé om du uppskattar sånt. Hotellet som vi valt, Hotel Sofo på Södermalm, låg jättemysigt till för mycket av det vi ville göra, men var totalt opraktiskt för familjer med barnvagn. Som exempel öppnades huvudentrén mot en trappa nedåt där vi fick bära barnvagnen och Love vid varje passage och rummet var extremt slimmat.

Jag är jätteglad att vår nya förskola har policy att barnen sover i vagn. Det gjorde att vi slapp planera för tupplurar på hotellrummet, Love somnade i vagnen när han var trött. Det var alltså bra att ta med en ordentlig barnvagn som barnet kunde sova i.

Lämna luft i schemat så det går att känna sig ledig på semestern. Med lite mer vana kan resor i kollektivtrafiken erbjuda möjlighet att fixa eller kolla grejer i mobilen.