Några veckor med meditation.

Har såklart hänt andra fina saker, ville bara skriva ner några grejer jag lärt mig av att meditera regelbundet under ett par veckor. 

Jag mediterar med mindfulnessappen. Min ”standardövning” är femminutersmeditationen. Det är så himla bra med en sån kort variant, motståndet mot att göra det försvinner.

Ska börja med att säga att jag tycker medveten närvaro är svårt. Men har märkt av följande effekter.
Mina meditationer inleds oftast med att jag ska notera ”vad som pågår i kroppen och medvetandet”. Tack vare en sån daglig check har jag lärt mig att det inte är farligt att stanna upp och titta inåt. Jag har lärt mig att jag är en person som ofta känner mig beredd på att något kan hända. Att notera detta är skönt.

Jag har också fått en grundläggande förmåga att vänligt föra tillbaka uppmärksamheten till nuet när tankarna far iväg under övningarna.

Jag tycker om att meditera. De korta övningarna duger och har sin poäng, men jag vill och behöver göra längre övningar. Många dagar har jag känt mig grymt splittrad och inte tyckt att jag lyckats så bra. Men samtidigt handlar mycket av konceptet om att bara konstatera helt ickedömande hur läget är och vad som händer i en. Att ha en ”nyfiken och vänlig” inställning till sig själv. Det tycker jag också har varit nyttigt. Under de få stunder när jag har lyckats vara närvarande och fokuserad i nuet har jag blivit fylld av en härlig slags solig njutning.

Idag regnar det, som det har gjort så ofta de senaste veckorna. Jag har vilat upp mig från kalas, läst Liv Strömquist och haft otvättat hår.





Kommentarer